Psihoterapia in gestionarea furiei

Psihoterapia este benefica pentru persoanele care doresc sa-si gestioneze mai bine emotiile, sa dobandeasca un control mai bun al reactiilor de furie si sa invete sa-si exprime aceasta furie intr-o maniera pozitiva. Majoritatea experimentam aceasta emotie, furia fiind inscrisa in patrimoniul nostru genetic. Furia poate fi o emotie utila deoarece ne ajuta sa ne mobilizam mai bine, sa ne sustinem drepturile, sa nu permitem sa fim „calcati in picioare”. Ceea ce este negativ insa, este tocmai pierderea autocontrolului generat de furie.

Furia se poate transforma intr-o obisnuinta, lasand urme vizibile asupra noastra. Furia poate determina pierderea autocontrolului si acte de violenta. Atunci cand furia este de intensitate mare, conflictul poate degenera in violenta verbala/fizica. Mania excesiva poate determina reactii disproportionate in raport cu frustrarea ce a declansat-o. Furia exploziva diminueaza capacitatea de a gasi solutii alternative la problemele cu care va confruntati. De asemenea, sub impulsul furiei, capacitatile relationale sunt diminuate, riscand sa comiteti acte ireparabile sau sa aruncati vorbe pe care ulterior le veti regreta. Accesele explozive de furie pot determina cresterea temporara a tensiunii arteriale si a frecventei batailor inimii care, la persoanele cu afectiuni cardiace, pot provoca efecte nefavorabile.

Cauzele ce determina furia sunt variate: genele ne influenteaza tendinta de a trai anumite emotii pozitive sau negative, evenimentele de viata, influentele parentale, modelele sociale. Cauza declansarii furiei este legata de evaluarea pe care o facem evenimentelor de viata la care luam parte. Atunci cand evaluam un eveniment cu care ne confruntam ca fiind contrar asteptarilor, dorintelor si valorilor noastre, ne cuprinde aceasta reactie de furie. Toti ne dorim sa obtinem ceea ce ne-am propus, sa fim respectati, sa nu ni se incalce spatiul personal, sa ne protejam timpul sau bunurile personale. Insa, din nefericire, zilnic ne intalnim cu astfel de situatii si inevitabil, ajungem sa fim furiosi.

Exprimarea exploziva a furiei nu ne ajuta, ci dimpotriva, ne poate crea probleme relationale. Fiti constient de momentul instalarii acestor emotii si dati-le la o parte. La prima vedere pare un efort supraomenesc, insa cu putin antrenament, veti reusi. Izbucnirile de furie nu fac decat sa amplifice acea stare. Sigur ca este util sa vorbiti despre ceea ce va deranjeaza, insa este de preferat sa o faceti intr-o maniera asertiva. Incercati sa comunicati despre ceea ce va deranjeaza, fara sa lezati persoana care v-a provocat aceasta stare. Iar daca simtiti ca nu va puteti controla, poate ar fi bine sa-i comunicati persoanei pe care sunteti suparat care este starea dumneavoastra si amanati discutia pentru a doua zi. Astfel, va dati timp de gandire si veti avea ocazia sa lamuriti lucrurile a doua zi, dupa ce ati iesit din acea stare critica. Iar atunci cand veti purta acea discutie, este important sa-i dati si celeilalte persoane sansa sa-si exprime punctul de vedere. Este util sa reactionati adecvat si in functie de importanta lucrurilor.

In psihoterapie invatam sa gestionam emotiile negative prin controlul constient, prin imbunatatirea comunicarii si exprimarii emotiilor intr-o maniera pozitiva. Un aspect important este acela ca felul in care reactionam in fata situatiilor neplacute este strans legat de propriile noastre convingeri. Asadar, in functie de convingerile despre noi insine, despre ceilalti si despre lume in general, reactionam la evenimentele de viata cu care ne confruntam. Incercati sa descoperiti ce convingeri v-au fost incalcate. In psihoterapie accesam aceste convingeri, le punem la indoiala si invatam sa privim lucrurile din alta perspectiva, una mai flexibila. Si cel mai important exercitiu este cunoasterea de sine. Observa-ti reactiile la stimulii zilnici, experimenteaza-ti propriile emotii si reactii, acceseaza-ti gandurile, descopera-ti vulnerabilitatile.

Suntem responsabili pentru propriile noastre emotii !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *