Gestionarea tristetii

Psihoterapeutul poate fi un sprijin pentru cei care au dificultati in gestionarea tristetii. In psihoterapie invatam sa controlam aceasta emotie, sa o resimtim in anumite limite, dincolo de care tristetea ne poate dauna. Refularea, inhibitia sau eliminarea acestei emotii ar putea avea repercursiuni negative asupra psihicului nostru.

Tristetea ne ajuta sa gestionam pierderea. Daca pierderea suferita se refera la decesul unei persoane dragi, tristetea ne ajuta sa gestionam mai bine perioada de doliu, sa ne recuperam fortele, sa integram pierderea, incat dupa o perioada de timp sa o putem lua de la capat. Daca pierderea suferita se refera la despartirea de partener (sot/sotie, iubit/iubita), tristetea ne poate invata ca data viitoare sa ne alegem un partener de viata mai potrivit si sa nu repetam aceleasi greseli. Daca esecul se refera la piederea locului de munca, atunci tristetea ne poate ajuta sa ne reevaluam comportamentele, incat pe viitor sa evitam acele comportamente care au adus la pierderea job-ului.

Tristetea este o faza naturala de recuperare in urma unui esec sau unei pierderi, ce ne poate imbogati cunostintele despre viata si despre noi insine, ce ne poate face mai intelepti si mai empatici.

Tristetea de lunga durata nu trece pe langa noi fara sa lase urme. Tristetea ne supune unui stres psihologic ce se resimte in timp. Rezistenta sistemului imunitar poate scadea, ceea ce va creste riscul unor imbolnaviri. Tristetea ne poate eclipsa momentele bune, de satisfactie. Capacitatea noastra de a ne concentra poate fi diminuata, iar nivelul de activitate scade. Aceste lucruri se vor resimti in activitatea noastra profesionala si sociala.

Tristetea este unul dintre ingredientele depresiei, boala frecvent intalnita in randul populatiei. Daca tristetea se prelungeste este necesar un consult de specialitate si tratament psihologic.

Cand suntem tristi, ne lasam acaparati de gandurile negre. Uneori ne alimentam singuri aceasta tristete, devenind un automatism pentru noi. A privi jumatatea goala a paharului devine o obisnuinta. A privi doar partea plina a paharului nu functioneaza de fiecare data. Dar o perspectiva mai realista este sa priviti ambele parti ale paharului. Nu situatia in sine v-a generat tristetea, ci felul in care ati evaluat situatia in sine.

In psihoterapie vom invata sa identificam acele ganduri negative ce ne alimenteaza tristetea, ganduri ce au devenit un fel de reflexe ale creierului nostru. Ganduri referitoare la lipsa noastra de valoare, referitoare la un viitor intunecat, dezamagiri referitoare la viata, ne pot face acest deserviciu, cauzandu-ne o tristete exagerata. Dupa ce am accesat aceste ganduri, invatam sa aducem argumente impotriva lor, astfel incat sa putem privi lucrurile dintr-o perspectiva realista. Astfel, invatam sa detinem controlul asupra propriilor ganduri si emotii…si pe masura ce reusim sa facem aceasta, dispar si sentimentele dureroase.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *